Gezond leven in Velsen

Rosa-3x4.jpg
Door Rosa Barth op 16 december 2021 om 23:00

Gezond leven in Velsen

Gezond zijn willen we allemaal. De gemeente zet zich in voor gezondheid in Velsen. Maar wist je dat mensen die minder geld hebben, vaker een gezondheidsachterstand hebben? Armoede hangt samen met een kortere levensverwachting en minder lang leven in goede gezondheid. Ook in Velsen zien we grote verschillen in gezondheid. De ChristenUnie wil dit anders en geeft de wethouder adviezen mee voor het uitvoeringsplan Gezondheid.

Het uitvoeringsplan is een mooi begin. Het is de bal op de stip, waar we als raad mee verder moeten. Maatregelen om de leefstijl van mensen te verbeteren hebben vaak te weinig effect hebben op mensen die leven in kwetsbare situaties. Er moet oog zijn voor de dieperliggende oorzaken: armoede, schulden, de leefomgeving, eenzaamheid, onderwijs of werk. Het plan gaat ons niet ver genoeg.

Ook moet het makkelijk worden om de natuur in te gaan. Juist de armere wijken zijn het meest versteend. De ChristenUnie wil groen vanaf de voordeur, zodat de buitenruimte uitnodigt om naar buiten te gaan. Verder hebben we het prachtige nationaal park Zuid-Kennemerland. De ingang ligt naast de Rivierenbuurt, een kwetsbare wijk. Hoe makkelijk is het voor deze mensen om het bos in te gaan? Er is geen veilige oversteekvoorziening over de Heerenduinweg. Geen stoplicht en geen zebrapad. Dit moet anders.

Volgens wethouder Marianne Steijn raakt gezondheid aan alles. Het uitvoeringsplan Gezondheid moet de drager zijn van al het andere beleid. In het plan wordt veel verwezen naar andere beleidsstukken, zoals voor groen, wonen, sport, jeugd en veiligheid. Het risico is dat als iedereen verantwoordelijk is, niemand dat is. De ChristenUnie wil dat de ambities concreet worden en dat er impactmetingen komen. De wethouder zegt een coördinator aan te willen stellen om de effecten van het uitvoeringsplan te meten.

Labels: