Nieuwsbrief december 2023

IJmond
Gezegende feestdagen en een goede jaarwisseling!

Kerstwens 2023

“Vrede op aarde” zongen de engelen 2000 jaar geleden. En vrede op aarde zingen wij elk jaar weer met Kerst. Maar terugblikkend op dit jaar zien we die vrede op aarde niet. De vrede lijkt steeds verder weg. En eerlijk gezegd laat de geschiedenis ons ook niet zien dat er in de loop van de tijd zoveel vrede op aarde is geweest. En toch blijven we dit uitspreken en zingen. Maar waarom doen we dat? In de Bijbel gaat “vrede” veel verder dan het eindigen of niet beginnen van een oorlog. Vrede gaat ook, en misschien wel juist, over groepen mensen of een individu. Vrede bewaren ook al denk je verschillend over het ontstaan van conflicten, over maatregelen van de overheid, de oplossing van vraagstukken, politieke keuzes enz.  Zo houdt vrede dus veel meer in dan dat er geen oorlog of strijd is tussen volken. De Vrede betekent ook geen strijd tussen familieleden of gelovigen onderling. En zo staat het in de Evangeliën: “Eer aan God in de hoogste hemel, vrede op aarde, in de mensen een welbehagen ...”. In de Canisius vertaling van de Bijbel staat er vrede op aarde in mensen van goede wil. En dan komen we bij onszelf uit. Wanneer wij van goede wil zijn, kunnen we voluit het Vrede op aarde zingen. Ik sluit hier met de aloude zegenbede voor Kerst 2023 en voor het jaar 2024 dat voor ons ligt : Genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Heer Jezus Christus.’ (1 Korintiërs 1:3).

Reijer Kooij, voorzitter ChristenUnie IJmond

Terugblik op de verkiezingen van 22 november 2023

De verkiezingen voor de Tweede Kamer liggen inmiddels achter ons. En voor ons ligt een wellicht heel ingewikkeld traject van vorming van een nieuw (“rechts”) kabinet. Voor de ChristenUnie was de uitslag teleurstellend. Van 5 naar 3 zetels is best een fors verlies. Maar we hebben onze vertegenwoordigers in de Tweede Kamer en zij zullen het geluid van de ChristenUnie laten horen. En wat we ook vinden van een rechts kabinet, feit is dat deze partijen een meerderheid van de stemmen hebben. En zo werkt onze democratie.

Als CU IJmond hebben we ook gekeken naar de CU stemmers in Velsen. Dat waren er fors minder dan bij de laatste Gemeenteraadsverkiezingen. Werk aan de winkel om met in het zicht de Gemeenteraadsverkiezingen 2026 onze raadszetel in ieder geval te behouden.

Thema bijeenkomst Toekomst van de Ouderenzorg 18 oktober 2023

De Themabijeenkomst in de Engelmunduskerk in Velsen-Zuid werd goed bezocht. Na een rondleiding in deze oude kerk en een maaltijd werd aan de hand van verschillende stellingen met ca. 30 mensen  gesproken in kleine groepen en daarna ook plenair.

Verschillende items werden naar voren gebracht zoals “Ouderen zijn geen thema in de lokale politiek” , “ Door te zorgen voor je ouders geef je een voorbeeld aan je kinderen” , “er is bij ouderen een drempel om zorg te vragen”, “ Maak een levenstestament samen met je kinderen” enz. enz..

Wij zullen kijken welk van de gedane suggesties verder kunnen worden uitgewerkt door onszelf (CU IJmond) en/of andere betrokken partijen zoals bijvoorbeeld de Gemeente Velsen.

Presentatie Verslag

Vacatures in Fractie en Bestuur

De fractie van de CU Velsen heeft nog steeds behoefte aan versterking. Er is al geruime tijd een vacature voor Steunfractielid. We doen opnieuw een oproep. Versterking is hard nodig.
Met Frank Cornet als raadslid en Rosa Barth als steunfractielid blijft de basis smal. Een tweede steunfractielid zou echt een uitkomst zijn.

Na bijna 11 jaar deel uitgemaakt te hebben van het Bestuur van de CU IJmond gaat Reijer Kooij per de datum van de eerstvolgende ALV stoppen als bestuurslid. Ook Ries de Kogel zal gaan stoppen.

Dus neem contact met ons op voor een kopje koffie (iets anders hebben we natuurlijk ook).
Reijer: 06 - 303 277 70
Frank: 06 - 512 446 70

Afdelingsplan

Dit jaar hebben we als bestuur, fractie en een aantal leden een afdelingsplan voor ChristenUnie IJmond opgesteld. We delen het hierbij graag.

Afdelingsplan CU IJmond

Algemene Ledenvergadering 17 april

Wilt u woensdagavond 17 april 2024 in de agenda zetten?

Dan is er een ALV van de CU IJmond. Ries De Kogel en Reijer Kooij nemen dan afscheid als bestuurslid van de CU IJmond. Zij stellen het zeer op prijs wanneer leden daar bij zijn. En onderwijl vragen wij onze leden om na te denken en het liefst een oplossing te vinden voor de opvolging in het Bestuur.

Opvang vluchtelingen

Dit jaar is veel aandacht uitgegaan naar de opvang van vluchtelingen: Oekraïeners, asielzoekers en statushouders. Wereldwijd zijn mensen op de vlucht voor oorlogen en geweld.
Als ChristenUnie staan we voor goede opvang voor kwetsbare vluchtelingen en ook als Velsen willen we daar graag onze verantwoordelijkheid in nemen.
Dat levert wel uitdagingen op, zeker omdat landelijke maatregelen achter blijven:

• De asielprocedures duren te lang, waardoor te veel mensen een in de opvangcentra en AZC's moeten blijven.
  • De spreidingswet wordt keer op keer uitgesteld, waardoor te weinig gemeenten meewerken aan vluchtelingenopvang.
  • Er blijft een tekort aan woningen, omdat er naast vluchtelingen veel arbeids- en studie-immigranten zijn en we gemiddeld met steeds minder mensen in één woning wonen.

Gelukkig zien we dat we als Velsen nog steeds mensen goed kunnen opvangen. Nu gebeurt dat op de Ocean Majesty, het schip in Velsen-Noord (300 vluchtelingen) en in de jongerenopvang in Driehuis. Als noodmaatregel krijgen in de winter (tot uiterlijk 31 maart) nog eens 178 extra statushouders een plek op het schip.

Voor de lange termijn (vanaf 2025) wordt onderzocht of opvang in Santpoort-Zuid mogelijk is en onder welke voorwaarden, qua omvang en voorzieningen. De gemeente Velsen heeft hierbij veel aandacht voor het betrekken van de omwonenden.

Hoe gaat het met de speerpunten van ChristenUnie Velsen

Duurzame woningen in groene en schone wijken

• Isoleren en duurzame energie haalbaar voor iedereen: via Energiek Velsen kan gratis een gesprek met een energiecoach worden aangevraagd. Daarnaast hebben de woningbouwcorporaties de opgave om al hun woningen duurzaam te maken.
  • De ontwikkeling van warmtenetten is een complexe opgave en gaat nog niet zo snel als we zouden willen.
  • Schone lucht, behouden van groen, klimaatneutraal: er is veel aandacht voor het zo snel mogelijk realiseren van vergroening van de staalproductie door Tata.
    En om het fietsen te stimuleren zetten we ons in voor een extra pont, zodat de pont weer iedere 10 minuten kan gaan varen.

Recht doen aan iedereen

• Kinderen groeien niet meer op in armoede: er zijn allerlei initiatieven om mensen in armoede te ondersteunen, zoals de energietoeslag, die we ruimhartig toekennen, om gezinnen zo direct financieel te helpen.
  • Praktische hulp en ondersteuning zijn dichtbij, bijvoorbeeld in de bibliotheken en bij Sluis 751, een combinatie van buurthuis en allerlei organisaties voor dagbesteding en advies.
  • Pieter Vermeulen Museum heeft zicht op nieuwe huisvesting in de voormalige kerk van het  Apostolisch Genootschap aan de Doorneberglaan in IJmuiden.

Goede zorg voor jong en oud

• Goede kwaliteit jeugdzorg en hulpmaatjes voor gezinnen: de jeugdzorg blijft een voortdurend punt van aandacht. We zien dat de wachttijden langer worden. Preventie is belangrijk, daarom is er in ieder geval een extra jongerenwerker gekomen.
  • Gezond ouder worden, niemand eenzaam: er is steeds meer aandacht voor preventie, daarnaast is er ook ondersteuning van mantelzorgers, bijvoorbeeld door tijdelijke zorg. En bent u mantelzorger voor iemand in Velsen, dan kunt u nog tot 31 december de Mantelzorgwaardering aanvragen.
  • Goede voorlichting en snelle hulp als het mis gaat: hulp kan geboden worden via de huisarts of via het Sociaal Wijkteam en kijk ook eens op Velsenwijzer. Helaas lukt het nog altijd niet om de wachtlijsten weg te werken.

Betaalbaar wonen

• Betaalbare koopwoningen en middeldure huur: bij alle nieuwe bouwprojecten die worden gestart wordt erop gelet dat deze betaalbaar worden.
  • Woningen voor senioren (indien nodig met zorg) en woongemeenschappen: in 2024 verschijnt de regionale woonzorgvisie, op basis daarvan zal een Velsense woonzorgvisie worden opgesteld. Als ChristenUnie Velsen zitten we hier bovenop.
  • Voor starters aan de slag met betaalbare en vernieuwende woonconcepten: Op het voormalig terrein van KPN aan de Vlietweg 2 in Santpoort-Noord komt een project voor jongerenhuisvesting. We bouwen ongeveer 195 betaalbare huurwoningen (met gedeelde voorzieningen) voor starters op de woningmarkt tussen de 18 en 28 jaar.

Mist u nog iets, of heeft u nog punten die speciale aandacht verdienen, mail dan naar de fractie. Alvast hartelijk bedankt!

Frank Cornet, fractievoorzitter ChristenUnie Velsen