Gezondheid en Luchtkwaliteit

Frank-4.jpg
Door Frank Cornet op 9 december 2021 om 17:02

Gezondheid en Luchtkwaliteit

De luchtkwaliteit in de IJmondregio kan en moet beter, want onze luchtkwaliteit leidt tot negatieve gezondheidseffecten. IJmondiaal is nu in het ontwerp Programma Gezondheid en Luchtkwaliteit uitgewerkt wat de gemeenten hieraan bijdragen.

In dit programma is er uiteraard aandacht voor de staalindustrie, maar het programma gaat veel verder dan Tata en dat is goed. Want ook andere industrie, de scheepvaart, de luchtvaart, het wegverkeer en zeker ook de houtstook thuis (25% van het fijnstof in de lucht) dragen fors bij aan slechtere luchtkwaliteit.

Het is belangrijk dat de overheden samenwerken, van gemeente, provincie tot landelijk en europoees. Alleen in deze samenwerking kan daadwerkelijke verbetering worden gerealiseerd.
En zo trekt Christenunie Velsen in dit dossier ook op met volksvertegenwoordigers in provincie en tweede kamer om met elkaar te zorgen dat we echt recht doen aan de schepping en recht doen aan iedereen die lijdt onder de slechte luchtkwaliteit.

Belangrijk daarbij is om de bedrijven goed te ondersteunen, met advies, soms met geld en met de harde hand als dat nodig is.

Dit jaagt innovatie bij bedrijven ook aan, waarmee we ook op duurzaamheid en schone industrie koploper blijven.

Hiermee laat de gemeente zien waar ze voor staat en hoe we invulling geven aan het Schone Lucht Akkoord.

Eén van de belangrijke maatregelen is dat als bedrijven Zeer Zorgwekkende Stoffen gebruiken ze moeten onderbouwen waarom het gebruikt wordt en en plan hoe de uitstoot wordt teruggebracht.

Zie Concept Programma Gezondheid & Luchtkwaliteit IJmond

Labels: , ,