Kerstbericht ChristenUnie Velsen/IJmond december 2020

Kerst 2020

Dit jaar wordt Kerst anders dan andere jaren
De wereld is sinds begin dit jaar in de greep van een pandemie. En wij hebben er dagelijks mee te maken. Wat er om ons heen gebeurt stelt, ondanks overheidsingrijpen, niet gerust. We hopen en bidden dat wij deze pandemie onder de knie krijgen. Niet eerder zagen we zo uit naar een vaccin en zien we bijna reikhalzend uit naar het einde van de “ anderhalve meter samenleving”. Hoe lang nog. Wat een tijd waarin wij leven.

En in wat voor tijd leefden Jozef en Maria?. Vijandelijke overheersing, regels waar niemand de zin van in zag. Een volkstelling. Jozef kon zijn tijd wel beter besteden in zijn eigen bedrijf. En juist toen kwam het Licht in de wereld, Jezus Christus werd geboren. De hoop toen en onze Hoop nu. Veranderde die hoop de wereld. Niet echt. De overheersing bleef en leidde uiteindelijk zelfs tot de verwoesting van de tempel en de diaspora.

Hoop verandert mensen van binnen
Maar die hoop veranderde wel mensen van binnen. Dat is de kracht van Kerst. De verandering die God door zijn zoon Jezus in ons mensen bewerkstelligt. Wij zijn mensen in wie God een welbehagen heeft. En zijn dat dan alleen gelovigen. Ik denk het niet. God heeft een welbehagen in ieder mens. En daarvoor kwam Jezus naar deze aarde. Voor ieder mens. Dat mogen we beleven en uitdragen met Kerst.

Ik wens u mede namens de fractie van de ChristenUnie in Velsen en het Bestuur van de CU IJmond gezegende Kerstdagen en een heel voorspoedig 2021.

Met vriendelijke groet,

Reijer Kooij