Uitslag verkiezingen 20 maart 2019

Bedankt voor uw stem PS 2019.jpgvrijdag 22 maart 2019 17:36

De uitslagen van de verkiezingen van woensdag 20 maart jl. zijn bekend.

Provincie
De ChristenUnie heeft in vrijwel elke provincie extra stemmen gekregen. Prachtig. Uitschieters zien we bijvoorbeeld in Zuid-Holland waar bijna 20.000 extra stemmen zijn gehaald, of Gelderland met + 15.000 stemmen. Ook in Noord-Holland hebben bijna 10.000 mensen méér op de CU gestemd!

Het was dan ook een grote teleurstelling dat de vurig begeerde tweede zetel er in Noord-Holland toch (net) niet ging komen.

Door de mooie provinciale uitslagen lijkt het erop dat er voor de ChristenUnie een vierde zetel in de Senaat bij gaat komen.

Waterschappen

Voor de waterschappen is het beeld nog niet definitief, omdat het tellen van de stemmen pas is begonnen na die van de provinciale staten. Boven het kanaal voor het Hollands Noorderkwartier lijkt het erop dat er net als vier jaar geleden geen zetel is behaald. Onder het kanaal voor Rijnland worden hopelijk de bestaande twee zetels behouden.

CU-stemmen in de regio

In de gemeenten van de IJmond-afdeling zijn de volgende resultaten voor de Provinciale Staten behaald. Daarnaast zijn ter vergelijking de cijfers opgenomen van de uitslagen van de verkiezingen van de vorige Provinciale Staten en de laatste landelijke en gemeenteraadsverkiezingen. Wat een mooie groei. We zijn er heel dankbaar voor. Nogmaals hartelijk dank voor uw stem.