ChristenUnie heeft haar programma laten "doorrekenen"

verkiezingen 2017vrijdag 17 februari 2017 10:07

De ChristenUnie heeft haar verkiezingsprogramma laten doorrekenen door het CPB (Centraal Planbureau) én het PBL (Planbureau voor de Leefomgeving). De ChristenUnie legt namelijk graag rekenschap af aan de kiezer over de gemaakte keuzes en de effecten daarvan. De partij heeft soms wel twijfels bij de omgang door de planbureaus met sommige aangeleverde maatregelen. Zo ziet de ChristenUnie op basis van onder andere recent onderzoek veel meer mogelijkheden om eenvoudige zorg te verplaatsen van de tweede- naar de eerstelijn, waarmee € 1,5 miljard extra beschikbaar zou zijn gekomen voor andere zorg.

Desalniettemin is de ChristenUnie blij met het feit dat in ons land verkiezingsprogramma’s kunnen worden doorgerekend door onafhankelijke en goede instituten. De ChristenUnie zou graag zien dat voortaan ook het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) hierbij betrokken wordt. Dit instituut zou een analyse moeten maken van de effecten op sociaal en cultureel terrein. Immers, de uitdagingen op dat gebied zijn minstens zo groot als op economisch en ecologisch gebied. Zie verder www.cpb.nl/publicatie/keuzes-in-kaart-2018-2021